راهنمای سفر به استان مازندران

تالاب عباس آباد بهشهر جاذبه دیدنی عباس آباد جاذبه گردشگری مازندران دریاچه عباس اباد (۲)

اگر استان ساحلی مازندران را به سه قسمت شرقی، مرکزی و غربی تقسیم نماییم قسمت شرقی را شهرهای بهشهر، نکا، ساری، قائم شهر، سوادکوه و بابل تشکیل می دهند که عموما سهم کمتری از گردشگران مازندرانی را به خود اختصاص داده اند. اما مجموعه تاریخی عباس آباد در بهشهر، تپه باستانی گوهر تپه، زیبایی های بکر و طبیعت سوادکوه را نمی توان در این مجموعه نادیده گرفت. اگر تمایل به دیدن این بخش از مازندارن دارید جاده تهران- فیروزکوه بهترین گزینه برای شماست. قسمت مرکزی اما شهرهایی چون بابلسر، نور، محمودآباد و نوشهر را در بر گرفته که برچسب توریستی ترین و مجهزترین شهرهای مازندران را به خود اختصاص داده است. در این مجموعه نیز طبیعت سرسبز و باطراوت شهر چون جنگل الیمالات، جنگل تاریخی نور، باغ اکولوژی نوشهر و مراکز خرید و برندهای معتبر دنیا گرد هم آمده اند. راه دسترسی به این شهر ها نیز جاده تهران- هراز می باشد که در ابتدای مسیر با تهران-فیروزکوه مشترک است. قسمت غربی اما به چالوس، نمک آبرود، تنکابن و رامسر اختصاص یافته است که دیدنی هایی از جمله هتل قدیم رامسر، جنگل زیبای چالدره، مجموعه توریستی تفریحی نمک آبرود، هتل هایت و مجموعه در حال اتمام قو را در بر گرفته است. جاده این مسیر نیز از آزاد راه تهران- کرج خروجی چالوس آغاز شده و به چالوس متصل می شود اما راه فرعی نیز از انتهای جاده اوشان- فشم به دیزین منتهی می شود که برای شرق نشینان تهرانی در صورت باز بودن جاده گزینه بسیار مناسبی است.

تاریخچه استان مازندران

بر اساس تحقیقات باستان شناسان، کرانه دریای خزر از مراکز مهم تمدن ماقبل تاریخ است. غار علی تپه و غارهای هوتو و کمربند به عنوان قدیمی ترین پناهگاه های انسان اولیه در این منطقه شناسایی شده اند، که هر کدام از آنها دارای قدمتی حداقل ۹۰۰ سال پیش از میلاد می باشند. اهالی مازندران قبل از ورود آریایی های به این سرزمین، به شیوه چادر نشینی و گله داری روزگار می گذراندند. مازندران در دوره های مختلف شاهد حکمرانان محلی متعددی همچون اشکانیان، ساسانیان بوده است؛ اما از دوره صفویه به بعد این سرزمین رسما تابع حکومت مرکزی ایران شد. در مورد نام مازندران عده ای از مورخان ریشه این واژه را از کلمه ماز به معنی دژ می دانند. در تاریخ آمده است که مردم به فرمان مازیار بن قارن سردار معروف طبرستان، برای جلوگیری از نفوذ اعراب در نقاط حساس این منطقه، دژهای متعددی ساختند و مازندران را به صورت ماز به همراه اندرآن به معنی دژ درآن می شناختند.

مسیر دسترسی به مازندران

فرودگاه رامسر واقع در مرکز شهر، فرودگاه نوشهر واقع در جاده ساحلی در مرکز شهر نوشهر و فرودگاه ساری در شمال ساری مسیرهای دسترسی هوایی به استان مازندران می باشند که به واسطه نزدیکی به مرکز شهر به راحتی می توانید خود را با تاکسی به مرکز برسانید. با قطار: با قطار می توانید از مسیر فیروزکوه و ساری به استان مازندران برسید .قطار محلی فیروزکوه ـ تهران : حرکت از فیروزکوه همه روزه ساعت ۲۵ : ۱۵ دقیقه عصر و ورود به تهران ساعت ۵ : ۱۹ دقیقه شب است . برگشت این قطار حرکت از تهران همه روزه ساعت ۵ بامداد و ورود به فیروزکوه ساعت ۹ صبح خواهد بود. قطار ساری ـ تهران : حرکت از ساری همه روزه ساعت ۲۵ : ۲۰ و ورود به تهران ساعت ۳:۳۵ بامداد خواهد بود. برگشت این قطار نیز همه روزه ساعت حرکت از تهران ۸:۳۰ صبح و ورود آن به ساری ساعت ۳:۳۰ عصراست. با اتوبوس: پایانه های مسافربری شرق و غرب در تهران به ترتیب به وسیله اتوبوس و تاکسی به شهرهای شرقی و غربی استان تردد می کنند. با ماشین: از طریق تهران از جنوب، گیلان از غرب و گلستان از شرق می توانید وارد این استان شوید.

آداب و رسوم مازندران

از مهمترین آداب و رسوم استان مازندران مراسم برف چال و نوروز ماه است که از سال های دور تا کنون همچنان برگزار می شود. “برف‌چال” مراسمی است کهن با شش قرن قدمت که هرساله در اواسط اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. هرساله مردان روستا اسک، نیاک و سایر روستاهای هم‌جوار برحسب رسمی که «سید حسن ولی»، از اجداد آنان بنیان نهاده است در روزی معین از فصل بهار، آخرین بقایای برف زمستانی را از کوهستان به‌طرف یخچال حمل می‌کنند و آن‌ها را در گودالی می‌ریزند. یک روز قبل از برگزاری این مراسم زنان روستایی با استفاده از آرد نذری و آب چشمه‌های معدنی خمیری آماده می‌کنند و در محوطه آرامگاه سید حسن ولی نان می‌پزند؛ در کنار آن، نوعروسان روستا شیرینی و رشته و تخم‌مرغ رنگی آماده می‌کنند و شب‌هنگام آن‌ها رابین مردان که در مراسم شرکت دارند تقسیم می‌کنند. در روز اجرای مراسم تمام مردان به‌جز سالخوردگان و کسانی که قادر به حرکت نیستند از روستا خارج می‌شوند و در غیاب آن‌ها زنان امور روستا را می‌چرخانند.

غذا های مازندران

مازندران غذاهای محلی متنوعی دارد که عمدتا از ماهی و سبزیجات بهمراه برنج تهیه می شوند اما آنچه که برای گردشگران در دسترس قرار دارد عمدتا میرزاقاسمی(ترکیب بادمجان،تخم مرغ،سیر) اشپل(تخم ماهی)، کباب ترش یا ترشه کباب(کباب، رب انار، برنج)، نازخاتون( بادمجان کبابی، سبزی معطر)، باقالا قاتوق (باقالا سبز شمال، تخم مرغ، سیر)، مرغ شکم پر مازندرانی و ماهی کبابی می باشد. مربای بهارنارج، پرتقال و بالنگ نیز از محصولات شمال است که بدلیل وجود درخت های متعدد بهارنارج و پرتقال بوجود آمده است. اما اگر مسافر شمال کشور بودید کلوچه مخصوص آن را چه برای خوردن چه برای سوغات از یاد نبرید.

بهترین زمان سفر به مازندران

بهترین زمان سفر به استان مازندران برای شنا فصل تابستان و برای لذت بردن از طبیعت بهار و پاییز می باشد. تابستان به دلیل همراه شدن گرما با شرجی بودن هوا، برای طبیعت گردی مناسب نیست.

غرب استان مازندران

غرب استان مازندران

چالوس از شهرهای تاریخی استان مازندران است که جاده آن به چهارمین جاده زیبای جهان معروف است. این جاده از ابتدای کرج آغاز شده و تا نوشهر و نمک آبرود امتداد می یابد و اگر به سمت هر کدام از مسیرهای فرعی جاده راهتان را تغییر دهید به منطقه ای دیدنی و بکر خواهید رسید. در این مسیر انواع رستوران های سنتی و مدرن با غذاهای متنوع و همچنین فروشگاه های کوچک و بزرگ پذیرای مسافران مازندرانی هستند. در دوازده کیلومتری غرب چالوس منطقه توریستی نمک آبرود قرار دارد که می توانید در این ناحیه انواع تفریحات هیجان انگیز را تجربه کنید و از مناظر طبیعی آن لذت ببرید. تنکابن یا شهسوار سابق از یک سو به نشتارود و از سوی دیگر به رامسر مرتبط است. این شهر را به تنهایی نمی توان شهری توریستی دانست اما مجموعه شهرهای نشتارود، عباس آباد و سلمان شهر را می توان در میان توریستی ترین مقاصد غرب مازندران جای داد. در این مجموعه می توانید از جاذبه هایی چون چالدره، دشت دریاسر، جنگل های زیبا و بکر دوهزار و سه هزار و غار دانیال دیدن کنید. رامسر آخرین شهر مازندران از غرب است که از شرق به تنکابن و از غرب به لنگرود در استان گیلان مرتبط می شود. هتل قدیم رامسر، کاخ مرمر و جنگل دالخانی از جمله جاذبه های این شهر می باشند. همچنین در فاصله نه چندان دوری از شهر به سمت لنگرود، مجموعه سبز رامسر را می توانید بیابید که از نظر امکانات متنوع تفریحی مانند شهربازی، تله کابین، کارتینگ، تیراندازی و … و مراکز خرید و رستوران، نسبت به شهرهای دیگر مازندران منحصربه فرد می باشد.

شرق استان مازندران

اگر در فصل زمستان مسافر ناحیه شرقی استان مازندران بودید پیشنهاد می کنیم به تالاب میانکاله در بهشهر سری بزنید و از منظره دیدنی پرواز پرندگان مهاجر لذت ببرید. میانکاله طبیعتی بی نظیر را در خودش جای داده؛ در یک سو دریا با ساحلی زیبا، از سوی دیگر تالابی بزرگ و در میانش جنگل انار با مراتعی سبز و بخشی هم تپه های شنی وسیع قرار دارند. با سفر به شهرستان بهشهر علاوه بر طبیعت منحصر به فرد میانکاله، پیشنهاد می کنیم از تپه عباس آباد، گوهر تپه و گورستان رمز آلود سفید چاه نیز دیدن کنید. مقصد بعدی در ناحیه شرقی استان، شهر ساری می باشد که با سفر به این شهرستان می توانید از چشمه های کم نظیر باداب سورت، ساحل فرح آباد و دشت ناز دیدن کنید. همچنین دیدار از دریاچه زیبای چورت که در دل جنگل های انبوه جا گرفته است را پیشنهاد می کنیم. با حرکت به سمت مرکز استان، شهر سوادکوه در مسیرتان قرار خواهد گرفت که به طور حتم شهرت پل ورسک سوادکوه را باید شنیده باشید. پل مستحکمی که بعد از گذشت بیش از نیم قرن همچنان استوار باقی مانده و محل گذر قطار مسافربری می باشد. همچنین در شهرستان سوادکوه می توانید از محله قدیمی آلاشت، دریاچه شورمست، خانه رضا خان و برج لاجیم دیدن کنید. در شهرستان قائم شهر نیز آب بندان ساروکلا مکان تفریحی زیبا و نام آشنایی برای گردشگران می باشد. در آخرین شهرستان از ناحیه شرقی استان، یعنی شهر بابل روستای فیلبند قرار دارد که در میان ابرها محصور شده است و هفت ماه از سال پوشیده از برف است. اگر در فصل گرما مسافر فیلبند باشید چشم اندازهای بی نظیری را از این روستای مرتفع شاهد خواهید بود. همچنین برای علاقه مندان به بناهای تاریخی دیدار از کاخ سلطنتی بابل را پیشنهاد می کنیم.

مرکز استان مازندران

با سفر به بخش مرکزی استان مازندران شهرهای بابلسر، نور، محمود آباد و نوشهر را در مسیرتان خواهید داشت. بابلسر بین دو شهر بزرگ ساری و محمود آباد واقع شده است. مهمترین بلوار این شهر که اکثر امکانات تفریحی و گردشگری در آن واقع شده اند بلوار ساحلی است که امکانات اقامتی و تفریحی را می توانید در آن بیابد. اسکله تفریحی را می توان بخش دیگر توریستی شهر دانست که بر روی رودخانه ای منتهی به دریا واقع شده و انواع کافه های کوچک و بزرگ و امکانات تفریحی چون قایق سواری را در خود جای داده است. شهرستان نور را شاید بتوان مجهزترین و توریستی ترین شهر استان مازندران نامید. وجود چند مرکز خرید مدرن، رستوران های متنوع، امکانات ساحلی و جاذبه های طبیعی پراکنده در داخل و اطراف شهر آن را با عنوان «پایتخت ساحلی ایران» از سایر شهرها متمایز کرده است. پارک جنگلی نور، آبگرم لاویج و دریاچه الیمالات از مهم ترین جاذبه های نور به شمار می روند. در فاصله کوتاهی از نور به سمت نوشهر، شهر رویان قرار گرفته که مانند دیگر شهرهای شمال دارای جاذبه های خاص و مراکز خرید کوچک و بزرگ می باشد. از مهم ترین دیدنی های رویان نیز می توان به آبشار آب پری اشاره کرد که به علت قابل دسترس بودن و نزدیکی به شهر و مناظر طبیعی زیبا در مسیر رسیدن به آبشار، گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند. نوشهر یکی دیگر از شهرهای توریستی-تفریحی استان مازندران است که بین دو شهر زیبای چالوس و نور قرار گرفته است. جنگل سی سنگان از زیباترین و سرسبزترین جنگل های شمال به شمار می رود که در شهرستان نوشهر واقع شده است. جاذبه های منحصربفردی چون باغ اکولوژی نوشهر، روستای کندلوس و روستای کدیر دیدنی های این شهر شمالی را تشکیل می دهند.

پست های مرتبط

اجاره کلبه چوبی لوکس در شمال - ویلای چوبی تنکابن

اجاره کلبه چوبی لوکس در شمال 100% لاکچری

اجاره کلبه چوبی لوکس در شمال بدون شک بهترین انتخاب برای اقامت در شمال ( گیلان و مازندران ) است،… ادامه مطلب

اجاره ویلا استخردار در گیلان

اجاره ویلا استخردار در گیلان

اجاره ویلا استخردار در گیلان یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگرانی است که به دنبال تجربه‌ی لذت‌بخشی در استان گیلان… ادامه مطلب

رزرو ویلا استخردار در مازندران

رزرو ویلا استخردار در مازندران

رزرو ویلا استخردار در مازندران ، استانی زیبا در شمال ایران، به خاطر مناظر خیره کننده، فرهنگ غنی و مردم… ادامه مطلب

پیوستن به بحث

جستجو

فروردین 1403

  • ش
  • ی
  • د
  • س
  • چ
  • پ
  • ج
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

اردیبهشت 1403

  • ش
  • ی
  • د
  • س
  • چ
  • پ
  • ج
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
0 بزرگسال
0 کودک
حیوانات خانگی
متراژ
قیمت از
امکانات
ویژگی ها

مقایسه آگهی ها

مقایسه کنید
اگر برای اجاره ویلا و اقامتگاه نیاز به راهنمایی دارید، در خدمت شما هستیم
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

در صورت طولانی شدن زمان پاسخگویی با شماره 09112934797 تماس حاصل فرمایید.